Het effect van responsstrategieën en initiële reputatie in crisiscommunicatie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-06-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Crisisresponsstrategieën worden door bedrijven gebruikt om te communiceren met hun stakeholders na een crisis. Deze strategieën kunnen volgens de Situational Crisis Communication Theory (SCCT) van Coombs (2007), die inzicht geeft in de verschillende factoren van crisiscommunicatie, direct invloed hebben op de reputatie van een bedrijf. Het doel van dit onderzoek was om aan de hand van de SCCT te toetsen of er in de praktijk een effect plaatsvond van initiële reputatie (reputatie voorafgaand aan een crisis) en responsstrategieën op de reputatie van een bedrijf na een crisis. Er werd op basis van de verwachtingen van Coombs (2015) gesteld dat bij een bedrijf met een positieve initiële reputatie een diminishment posture (verantwoordelijkheid verminderen en ernst van de crisis afzwakken) zou leiden tot een betere reputatie na een crisis dan een rebuild posture (excuses aanbieden en hulp bieden). Anderzijds zou bij een bedrijf met een negatieve initiële reputatie een rebuild posture de reputatie na een crisis beter beschermen dan een diminishment posture. In het huidige onderzoek zijn de verwachtingen van Coombs (2015) onderzocht. Verder is er onderzocht wat voor invloed responsstrategieën hebben op de crisisverantwoordelijkheid die wordt toegekend aan een bedrijf. Een tussenproefpersoonontwerp waarbij een crisis in een nieuwsbericht werd gemanipuleerd, heeft uitgewezen dat er geen interactie-effect was tussen initiële reputatie en responsstrategieën. Dit zou verklaard kunnen worden doordat aspecten zoals crisisgeschiedenis, ernst van de crisis en het ontbreken van een negatieve initiële reputatie een rol spelen. Het bleek verder dat een rebuild posture zorgt voor een grotere perceptie van verantwoordelijkheid van de crisis. Dit kan verklaard worden doordat stakeholders bij een rebuild posture wellicht denken dat de crisis heftiger is dan er wordt beweerd. Een vervolgonderzoek zou als doel kunnen hebben om de zelfontwikkelde schalen voor de perceptie van responsstrategieën te verbeteren om zo het effect van responsstrategieën beter in kaart te kunnen brengen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren