The four-track approach als een strategische planningsmethode voor Transit Oriented Development in Nederland

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2013-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De Deltametropool is een term die wordt gebruikt voor de ambitie om alle agglomeraties in de Randstad gezamenlijk te laten formuleren zodat deze kan fungeren als één regio en hierdoor kan concurreren met de grootste metropolen in de wereld. De toenemende bevolkingsdichtheid en gebrek aan ruimte dwingen beleidsmakers en wetenschappers na te denken om de Deltametropool bereikbaar te houden. Het concept TOD wordt door veel van deze beleidsmakers en wetenschappers omarmt. Het TOD concept focust om ruimtelijke ontwikkelingen rondom goed bereikbare knooppunten die goed fungeren als één geheel netwerk. Echter, blijkt dat TOD in Nederland moeilijk strategisch te implementeren is. In wetenschappelijke literatuur wordt gesteld dat deze moeilijkheid begint met het definiëren van het begrip strategieën in de ruimtelijke ontwikkeling. Het zuidelijke gebied van de Deltametropool, genaamd de Zuidvleugel, beschikt over een strategie om TOD op netwerkniveau te implementeren. Het noordelijke gebied van de Deltametropool, genaamd de Metropoolregio Amsterdam (hierna MRA), beschikt niet over deze strategie om TOD op netwerkniveau te implementeren. Uit deze aanleiding is de volgende hoofdvraag geformuleerd: In hoeverre wordt er in de theorie en in de praktijk gebruik gemaakt van de fourtrack approach als strategische planningsmethode, en in hoeverre kan deze een positieve bijdrage leveren voor de implementatie van TOD voor het programma StedenbaanPlus en in de MRA?
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen