Logo's: kernwaarden en beoordeling

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-01-04
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek werd de herkenning van de beoogde kernwaarden in een logo, alsmede de attitude tegenover het logo en het merk getest. Daarbij is nagegaan hoe de toevoeging van een impliciete en expliciete slogan aan het logo de drie bovenstaande afhankelijke variabelen beïnvloedt. Ook is er onderzocht of er een verschil is tussen Belgen en Nederlanders op de drie variabelen. Naar aanleiding van het onderscheid van Belgen en Nederlanders op de dimensie ‘onzekerheidsvermijding’ van Hofstede werd verwacht dat deze twee groepen anders zouden reageren op een logo zonder of met verbale (impliciete of expliciete) ondersteuning van een slogan. De Belgen zouden de kernwaarden in het logo beter kunnen herkennen wanneer er een expliciete slogan toegevoegd is. Ook de attitude van de Belgen tegenover het logo en het merk zou hoger zijn dan bij de Nederlanders in het geval van de toevoeging van een expliciete slogan. De Nederlanders zouden hoger kunnen scoren op deze drie variabelen wanneer er geen slogan of een impliciete slogan toegevoegd zou zijn aan het logo. Het onderzoek gebeurde door middel van een experiment, waarbij Belgen en Nederlanders één van de drie versies van de vragenlijst voorgelegd kregen. De vragenlijst bevatte drie logo’s met geen slogan, dan wel een impliciete slogan dan wel een expliciete slogan. Er was echter geen beduidend verschil in de beantwoording van de vragen te ontdekken. Nationaliteit en de toevoeging van een slogan aan een logo blijken nauwelijks effect te hebben op de herkenning van de beoogde kernwaarden in een logo en de attitude tegenover het logo en het merk.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren