Logo's en slogans: Een cross-nationaal onderzoek naar de evaluatie van de compleetheid van slogans in Nederland en België.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-02-03
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Expliciete en impliciete slogans zijn vaak te vinden in de wereld van reclames en advertenties. Hoewel er al eerder onderzoek gedaan is naar de klantenwaardering van directe en indirecte reclame, is er nog steeds weinig bekend over hoe kernwaarden van een bedrijf het effectiefst overgebracht kunnen worden naar de klant toe door middel van logo's. In deze studie is naar voren gekomen hoe Nederlandse en Belgische participanten logo's in combinatie met een expliciete, impliciete of geen slogan beoordelen. Er is onderzocht hoe de attitude van Nederlanders en Belgen ten opzichte van het logo is door de invloed van de slogans en of de participanten daadwerkelijk de beoogde kernwaarden van het logo kunnen herkennen. Ook werd de attitude van de proefpersonen ten opzichte van het merk zelf gemeten. De 'Tolerance of Ambiguity', die verschillend werd verwacht voor Nederlands en Belgen, bleek niet significant te zijn. Er is geen verschil gevonden in de waardering van het logo tussen de twee nationaliteiten ondanks de variatie in de compleetheid van de toegevoegde slogans. De compleetheid van de slogans en de nationaliteit van de participanten hadden geen invloed op de attitude ten opzichte van het logo en ten opzichte van het merk. Het enige effect dat naar voren kwam was die van nationaliteit op de herkenning van de beoogde kernwaarden van het merk: Belgen herkende de kernwaarden beter dan dat de Nederlanders deden. Er was geen verschil gevonden in de herkenning van de kernwaarden op basis van de compleetheid van de slogan.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren