De metrokaart: een onderzoek naar de rol van topografische informatie in de weergave van een metronetwerk

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-07-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In wetenschappelijke literatuur bestaat onenigheid over de rol van topografische informatie in de weergave van een metronetwerk. Aan de ene kant wordt gesteld dat de cognitieve last van een planningstaak afneemt door het weglaten van topografische informatie op een metrokaart; het zou niet noodzakelijk zijn voor het plannen van een reis en het – sterker nog – bemoeilijken. Aan de andere kant wordt beweerd dat een bepaalde hoeveelheid topografische informatie noodzakelijk is voor het linken van de schematische metrokaart aan de daadwerkelijke omgeving om op deze manier de cognitieve last te verlagen. Dit onderzoek bevindt zich op dit spanningsveld door te onderzoeken in welke mate het toevoegen of weglaten van topografische informatie op een metrokaart de bruikbaarheid ervan beïnvloedt. Om een antwoord te vinden op deze vraag hebben respondenten verschillende metroreizen gepland met behulp van één van de drie ontworpen metrokaarten. De eerste betreft een topografisch accurate weergave van het netwerk, de tweede de originele schematische weergave en de derde een zogenoemde non-topografische weergave. Er is duidelijk geworden dat de topografische metrokaart op vele vlakken significant beter presteert dan de overige. Opvallend is dat de schematische metrokaart – de kaart die vandaag de dag in gebruik is – het slechtst blijkt te presteren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen