Argumenten van Stichting Vluchteling. Corpusonderzoek naar het gebruik van argumenten door goededoelenorganisaties.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2016-07-01
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Goededoelenorganisaties staan financieel steeds meer onder druk sinds de inkomsten uit collecten zijn gedaald en de overheidssubsidies zijn verminderd. Meer dan ooit wordt er een beroep gedaan op donateurs om de verschillende goede doelen te ondersteunen. Organisaties proberen via hun verschillende kanalen lezers te overtuigen tot het doen van een donatie. In dit onderzoek is er gekeken naar de soorten argumenten die goede doelen gebruiken om hun lezers te overtuigen de organisatie te steunen. Er is een corpusanalyse samengesteld van drie verschillende communicatiemiddelen van acht verschillende goededoelenorganisaties, gericht op gezondheid of ontwikkelingssamenwerking. Dit corpus is geanalyseerd op het voorkomen van argumentatieschema’s, zoals vastgesteld door Schellens en Verhoeven (1994). Het is gebleken dat Stichting Vluchteling geen onderscheid maakt in de soorten argumentatieschema’s gebruikt in de verschillende mediakanalen. Er kan geconcludeerd worden dat middel-doel-argumentatie en argumentatie op basis van voorbeelden het meest gebruikt worden in de media van Stichting Vluchteling.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren