Doen basisschoolleerkrachten wat ze als beste zien? - Een onderzoek naar de teacher beliefs en de teacher practices in het grammatica-onderwijs in de eerste taal van twee Nederlandse basisschoolleerkrachten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2022-06-24
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Voor een aantal jaar is er een discussie gaande over het grammatica-onderwijs. Er wordt door een groep gepleit voor het aanpassen van het onderwijs, dat nu nog grotendeels nog bestaat uit traditioneel grammatica-onderwijs. Echter, meerdere mislukte pogingen laten zien dat het veranderen niet zo eenvoudig is als gedacht. Onder andere Coppen, Van Rijt, Wijnands en Dielemans (2019) en Birello (2012) geven voor het mislukken de mogelijke verklaring dat de leerkrachten teacher beliefs (kort gezegd de overtuigingen van leerkrachten over alle aspecten van hun werk) hebben die niet gemakkelijk te veranderen zijn. Om te kunnen bepalen wat de leerkrachten als belangrijk zien en om uiteindelijk de veranderingen door te kunnen voeren, is het dus van belang om meer inzicht te krijgen in deze teacher beliefs en hoe deze tot uiting komen in de praktijk (de teacher practice). Tot op heden is er in de context van het Nederlandse eerste-taalonderwijs op basisscholen nog geen kennis over de relatie tussen de teacher beliefs en de teacher practice. In deze scriptie is daarom aan de hand van een kwalitatief onderzoek een start gemaakt met het onderzoeken van de relatie tussen beiden. Dit is gedaan door het uitvoeren van interviews en lesobservaties bij twee basisschoolleerkrachten. Uit het onderzoek bleek dat een deel van de teacher beliefs van de leerkrachten overeenkwamen met wat ze in de praktijk laten zien. Daarentegen weken ook een aantal van de teacher beliefs af van de teacher practices. Tijdens de analyse van de resultaten zijn een aantal factoren genoemd die van invloed kunnen zijn geweest op de mate van overeenstemming. Denk hierbij aan het lesmateriaal dat de school biedt of tijdgebrek. Met dit onderzoek is een eerste blik geworpen op de relatie tussen de teacher beliefs en de teacher practice van basisschoolleerkrachten. Een eerste stap op weg naar het veranderen van het grammatica-onderwijs is gemaakt, maar meer onderzoek is nodig om dit beter tot stand te kunnen brengen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren