'Een damesorkest en wat al niet meer...': Gender en etniciteit in de representatie van vrouwelijke jazzmuzikanten in De Jazzwereld.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-01-15
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Toen jazz aan het einde van de Eerste Wereldoorlog door Amerikaanse en Engelse militaire bands werd geïntroduceerd in Nederland, werd de Amerikaanse jazzcultuur grotendeels overgenomen. Ook in Nederland bleven idealen van mannelijkheid belangrijk en werden vrouwelijke muzikanten uitgesloten. Idealen op basis van etniciteit verschilden in Europa echter ten opzichte van Amerika, waardoor er een eigen jazzcultuur ontstond. Het hier gepresenteerde onderzoek wil met een analyse van maandblad De Jazzwereld een bijdrage leveren aan het academische debat omtrent de sociaal-culturele ontwikkeling van de jazzcultuur in Nederland en vrouwelijke jazzmuzikanten een plaats geven in de geschiedenis van jazz in Nederland. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld hoe gender en etniciteit elkaar kruisen in de representatie van vrouwelijke jazzmuzikanten in De Jazzwereld (1931-1940).
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation