Naar een gewaardeerde binnenstad: een onderzoek naar verklarende factoren die van invloed zijn op de waardering van de consument voor de binnenstad

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-24
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen welke factoren van invloed zijn op de waardering van de consument voor de binnenstad. Deze zijn uitgesplitst in vier categorieën, het winkelgebied, functievermenging, het straatbeeld en de bereikbaarheid van de binnenstad. Voor dit onderzoek is de volgende hoofdvraag opgesteld; Welke factoren zijn van invloed op de waardering van de consument voor de binnenstad? De bovengenoemde vier categorieën zijn verder uitgesplitst naar 11 verschillende factoren. Verder zijn er drie andere modellen gemaakt, waarbij elk model een andere controlevariabele heeft; respectievelijk leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Er bleek een significant effect te zijn voor de kwaliteit van de winkels, de diversiteit van de winkels, de algehele sfeer/ gezelligheid, de voorzieningenmix, de uitstraling van de panden, de uitstraling van de straten, de bereikbaarheid van de binnenstad en de parkeervoorzieningen in de binnenstad. De etalages in de binnenstad en de netheid van de straten bleken niet significant. Over het winkelaanbod kon geen uitspraak gedaan worden. Uit alle vier modellen bleek dat winkeldiversiteit een gemiddeld positief effect heeft. Van de drie modellen met controlevariabelen bleek dat het geslacht van de respondent niet significant was. Het opleidingsniveau bleek significant, leeftijd bleek een negatief effect te hebben.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen