Reclame maken met een Limburgse zachte ‘G’ of een Groningse ‘OU’, werkt dat nou? Onderzoek naar regionale accenten in landelijke marketing

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-21
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In huidig onderzoek is de invloed van het Limburgse en het Groningse accent op de marketingvariabelen attitude ten opzichte van de advertentie, attitude ten opzichte van het product, aankoopintentie en recall onderzocht. Het Limburgse en het Groningse accent worden ingezet om congruente producten aan te prijzen. De onderzoeksvraag luidde: ‘Werken laagprestigieuze Groningse en Limburgse accenten in marketingcontexten als de producten congruent zijn met de passende stereotypes?’ Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat er een significant interactie-effect is gevonden voor attitude ten opzichte van de advertentie en attitude ten opzichte van het product. Dit betekent at zowel het Groningse accent als het Limburgse accent beter scoren in combinatie met een congruent merk. De belangrijkste conclusie die uit het onderzoek kan worden getrokken is dat de Groningse en Limburgse accenten niet altijd als laagprestigieus gezien hoeven te worden. Maar in combinatie met congruente producten die de juiste associaties oproepen juist goed kunnen werken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren