Duurzame kleding is niet te duur; fast fashion is te goedkoop

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2021-06-24
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze bachelorscriptie is onderzocht hoe Nederlandse jongeren gestimuleerd kunnen worden om duurzame kleding te gaan kopen. Het kopen van fast fashion is anno 2021 populair onder jongeren, maar om klimaatverandering tegen te gaan is het van belang dat jongeren duurzame kleding gaan kopen. Om te onderzoeken hoe jongeren gestimuleerd kunnen worden om duurzame kleding te kopen, is in deze bachelorscriptie gebruik gemaakt van literatuuronderzoek, survey-onderzoek en interviews. In het bijzonder is hierbij de theorie van gepland gedrag gebruikt. Er is gebleken dat de definitie van duurzame kleding voor veel jongeren vaag is. Daarnaast denken veel jongeren dat duurzame kleding te duur is. Het geven van informatie aan jongeren over duurzame kleding, bijvoorbeeld vanuit kledingmerken, kan er voor zorgen dat het voor jongeren duidelijk wordt wat de voordelen van duurzame kleding precies zijn. Dit kan onder andere de attitude en de eigen effectiviteit van jongeren ten opzichte van het kopen van duurzame kleding positief beïnvloeden. Volgens de theorie van gepland gedrag zal dit er voor zorgen dat jongeren meer duurzame kleding gaan kopen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen