Dansen in gebarentaal: Een onderzoek naar het effect van danservaring op de herkenning van gebaren.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2021-07-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In de huidige studie wordt er aan de hand van een geheugentest bekeken of er een effect aanwezig is van het hebben van danservaring op het kunnen onthouden en herkennen van gebaren uit de Nederlandse gebarentaal (NGT). Om dit te onderzoeken zijn aan alle participanten dertig zinnen in NGT (oplopend in lengte) getoond, elk gevolgd door vier losse gebaren. Aan de participanten is dertig keer gevraagd om aan te geven welk van de vier gebaren zij in de voorafgaande zin gezien hadden. Deze vier antwoordmogelijkheden bestaan immer uit een correct gebaar (oftewel een gebaar afkomstig uit de voorafgaande zin) en drie afleiders. De drie afleiders verschillen op fonologische aspecten van het correcte gebaar. Zo verschilt een van de afleiders enkel in handvorm (afleider B), een in zowel handvorm als beweging (afleider C) en een in zowel handvorm als locatie (afleider D). De verwachting was dat dansers, gezien hun ervaring met het onthouden van lange reeksen bewegingen en het mogelijk kunnen ervaren van motorsimulaties, meer gebaren correct zouden herkennen en minder fouten zouden maken dan niet-dansers. Daarnaast was de verwachting dat alle participanten, indien zij niet het correcte gebaar herkenden, afleider B het meest frequent met het correcte gebaar zouden verwarren en afleider D het minst frequent. Verder is de factor lengte van de zin nog meegenomen in het huidige onderzoek. Middels het uitvoeren van twee Repeated-Measures ANOVA’s, over de correcte gebaren en over de drie type afleiders, bleek dat dansers inderdaad beter zijn in het kunnen herkennen van gebaren uit NGT. Daarnaast lieten de resultaten zien dat alle participanten beter presteerden op de korte zinnen dan op de lange zinnen en werd er voor alle participanten een consequent foutenpatroon gevonden voor het type afleiders (B moeilijker dan C en C moeilijker dan D). Een verwacht interactie-effect tussen zinslengte en danservaring, waarbij het verschil tussen dansers en niet-dansers groter zou zijn op de lange zinnen dan op de korte zinnen, is niet gevonden. De belangrijkste bevinding uit het huidige onderzoek, namelijk dat danservaring inderdaad een positief effect heeft op het correct herkennen van gebaren, zou mogelijk voor nieuwe inzichten kunnen zorgen in het gebarentaalonderwijs. Als vervolg op deze studie zou namelijk grondig onderzocht kunnen worden of dansers bepaalde tools toepassen die het leren en onthouden van gebaren kunnen ondersteunen of kunnen vergemakkelijken. De kennis uit de huidige studie zou daarmee ingezet kunnen worden in het tweedetaalonderwijs.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren