Basisschoolleerkrachten over tweetalig primair onderwijs.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2021-07-22
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Van 2014 tot 2023 loopt er een pilot met tweetalig primair onderwijs. Basisschoolleerkrachten spelen een grote rol bij de ontwikkeling van het Engels in het basisonderwijs, want hun opvattingen erover hebben invloed op de prestaties van leerlingen en de werkzaamheid van het onderwijs. Het doel van dit onderzoek is om te onderzoeken in hoeverre de opvattingen wat betreft tweetalig primair onderwijs verschillen tussen leerkrachten van het regulier Engels in het basisonderwijs (EIBO), vroeg vreemdetalenonderwijs (VVTO) en tweetalig primair onderwijs (TPO) wanneer rekening wordt gehouden met het taalvaardigheidsniveau van leerkrachten. 39 leerkrachten hebben een vragenlijst ingevuld waarbij zij hun opvatting over TPO, een zelfinschatting van hun taalvaardigheid in het Engels en een Engelse woordenschattaak (LexTALE) deden. Daarnaast is met zeven leerkrachten een interview gehouden. Onderzoeksresultaten lieten zien dat VVTO- en TPO-leerkrachten een positievere opvatting hadden over het TPO dan EIBO-leerkrachten. Verder hebben VVTO- en TPO leerkrachten een hogere taalvaardigheid in het Engels dan EIBO-leerkrachten. Binnen de verschillende onderzoeksgroepen blijkt niet altijd een direct verband tussen taalvaardigheid en de opvatting over TPO. Voor het succes van TPO wordt aangeraden om EIBO-leerkrachten voorlichting te geven over TPO en ze te laten ervaren hoe het is om te onderwijzen in VVTO en TPO. Daarnaast is het belangrijk om te letten op de taalvaardigheid van leerkrachten en eventueel nascholing Engels aan te bieden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren