Ochenta años de guerra: la representación de la Guerra de los Ochenta Años en tres novelas juveniles holandesas.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-08-31
Language
es
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In 2018 werd door het Rijksmuseum een tentoonstelling over de Tachtigjarige Oorlog georganiseerd. Ook publiceerden zij een boek dat de geschiedenis van de oorlog moest vertellen, toegelicht met verschillende werken uit de tentoonstelling. Met dit boek wilde het Rijksmuseum, door middel van een historische uiteenzetting, een genuanceerdere weergave geven van de witte legende die toen bekend was over de oorlog, namelijk dat Nederland zich samen verenigde in de strijd tegen een buitenlandse vijand: Spanje. Dit onderzoek heeft als doel het beantwoorden van de hoofdvraag: Wat zijn de ontwikkelingen in de representatie van de Tachtigjarige Oorlog en zijn deelnemers in de Nederlandse jeugdromans Willem Wijcherts, Losprijs en Vrienden onder vuur? Waarbij verwacht wordt dat ook in de drie jeugdromans een nuancering plaatsvindt in de representatie van Nederlanders als ‘goede’ personages en Spanjaarden als ‘slechte’. Hierbij wordt het boek van het Rijksmuseum, 80 jaar oorlog, als historische bron beschouwd en worden aspecten als de representatie van de Geuzen, het Spaanse leger en vrouwen uitgelicht. Binnen het theoretisch kader wordt gebruik gemaakt van het concept ‘representatie’ volgens de studie The Work of Representation van Stuart Hall. Ook worden verschillende studies over jeugdromans gepresenteerd, zoals De hele Bibelebontse berg: De geschiedenis van het kinderboek in Nederland & Vlaanderen van de middeleeuwen tot heden, Wat heten goede kinderboeken? Opvattingen over kinderliteratuur in Nederland en “Bring up the children: National and Religious Identity and Identification in Dutch Children’s Historical Novels 1848-c.1870”. De narratologische analyse van de drie jeugdromans wordt gedaan volgens de methode uit het narratologische handboek Vertelduivels van Luc Herman & Bart Vervaeck. Hierbij wordt gelet op de karakterisering van personages en wordt een analyse van geselecteerde scenes gedaan op basis van het actantenmodel. Uiteindelijk worden de drie jeugdromans vergeleken aan de hand van de eerder genoemde studies. In het onderzoek zal vooral naar voren komen dat de zwarte legende, over het gewelddadige gedrag van de Spanjaarden in de oorlog, en de representatie van de Spaanse personages genuanceerder wordt in de meer recente jeugdromans. De witte legende, en dus de representatie van de Nederlandse personages, wordt echter in stand gehouden. Daarnaast speelt religie als oorzaak van de oorlog een steeds minder grote rol en wordt de rol van de vrouw meer actief.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren