Religieuze beeldtaal in hedendaags perspectief. Kunstfilosofische verkenningen naar de rol en de betekenis van het altaarstuk van Marlene Dumas in de Annenkirche in Dresden voor de beschouwer

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2021-08-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In geen van de kunstwerken van Marlene Dumas komt de spanning tussen motieven uit de christelijke iconografie en politiek-ethische vraagstukken sterker tot uiting dan in het altaarstuk voor de Annenkirche in Dresden. De voorstellingen in het altaarstuk laten een breuk zien met de traditionele christelijke beeldtaal. Dumas brengt in het altaarstuk hedendaagse maatschappelijke problemen samen met verwijzingen naar bijbelse verhalen en christelijke waarden. In deze thesis is op wijsgerige wijze de rol en betekenis van christelijke beeldtaal en politiek-ethische vragen in het altaarstuk voor de beschouwer verkent. In een semiotische kunstanalyse zijn de relaties tussen het altaarstuk en de kunstenaar, de representatie van het altaarstuk en betekenissen die de beschouwer aan het altaarstuk kan ontlenen, onderzocht. Kernwoorden: altaarstuk, Annenkirche Dresden, christelijke iconografie, politiek-ethische vraagstukken, Marlene Dumas, beschouwer, semiotische kunstanalyse, betekenis en reflectie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation