Tijd voor verandering? Een onderzoek naar het effect van logoverandering bij producttypes met hoge en lage betrokkenheid.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2021-05-28
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Steeds meer bedrijven kiezen er de laatste jaren voor om hun logo te veranderen. Als bedrijven hiervoor kiezen, wat zorgt er dan voor dat deze verandering negatief of positief uitpakt? In dit onderzoek is gekeken naar het effect van logoverandering op de attitude van consumenten jegens het logo en merk, en hun logobeoordeling. Eerder onderzoek suggereert dat producttypes met hoge en lage betrokkenheid mogelijk een verklaring bieden voor het verschil in succes van logoveranderingen. Daarom is ook het producttype met hoge en lage betrokkenheid meegenomen. Bedrijven met sterke merken zouden op basis van de bevindingen van het onderhavige onderzoek goed moeten nadenken of ze een logoverandering willen toepassen. Uit dit experiment bleek dat het aanpassen van logo’s bij sterke merken risico's met zich meebrengt. Sterke merken zouden bijvoorbeeld niet zonder meer in een keer een grote logoverandering moeten toepassen, maar zouden er juist voor moeten kiezen om de verandering geleidelijk in te voeren. Bedrijven zouden vooral goed moeten overwegen òf zij wel een grote logoverandering willen toepassen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren