Zeg je nou u tegen mij? Een experimenteel onderzoek naar de effecten van het direct aanspreken van de lezer middels V- en T-pronomina in productadvertenties op de waardering van deze productadvertenties.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2021-06-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze studie is experimenteel (3x2 tussenproefpersoonontwerp) onderzocht in hoeverre het direct aanspreken van de lezer middels u (V-pronomen) en jij (T-pronomen) in een productadvertentie effect heeft op de waardering van deze productadvertentie. Uit de resultaten blijkt dat het direct aanspreken van oudere volwassenen middels V- en T-pronomina een positief effect heeft op hun waardering van de productadvertentie, terwijl bij jongere volwassenen geen effect is gevonden. Productadvertenties waarin de lezer niet direct wordt aangesproken leidt bij oudere volwassenen tot een minder positieve attitude ten opzichte van de advertentie (vergeleken met wanneer zij direct worden aangesproken middels het pronomen jij) en lagere aankoopintentie (vergeleken met wanneer zij direct worden aangesproken middels het pronomen u). Daarnaast blijkt dat oudere volwassenen de prijs van een product hoger schatten wanneer zij in een productadvertentie worden aangesproken met u, zowel vergeleken met wanneer zij worden aangesproken met jij als wanneer zij niet direct worden aangesproken.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren