Als je goed om je heen kijkt en luistert, ervaar je dat alles gekleurd is

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-07-16
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Toen afgelopen pandemie jaar de kunstinstellingen enige tijd gesloten waren, stelden kunstcritici, kunstenaars en musea zichzelf eenzelfde vraag; hoe kunnen we het publiek en kunst toch nog samenbrengen? Er werden onder andere verscheidene acties georganiseerd om mensen op andere plekken fysiek in aanraking te laten komen met beeldende kunst; de stedelijke ruimte. Over die publieke kunstwerken in de stedelijke ruimte is enig onderzoek verricht. Er is vooral onderzocht welk publiek er in aanraking komt met dit type kunst en op welke manier publieke objecten invloed hebben op de openbaarheid van de ruimte. De werking van ons kijken wordt niet besproken, terwijl het juist waardevol is om te onderzoeken op welke manier de werking van onze waarneming werkt bij kunstwerken die een grote diversiteit aan publiek trekken. Dit onderzoek gaat verder waar onderzoeken van Martin Zebracki, Henri Lefebvre, Michel de Certeau en Jürgen Habermas zijn gestopt en onderzoekt op welke manier de stedelijke omgeving invloed heeft op onze waarneming en bepalend is binnen de betekenisgeving aan een publiek kunstwerk. Vanuit de fenomenologie en semiotiek blijkt omgevingsgeluid binnen de stedelijke kunstervaring een dominante rol te spelen. Hierdoor is het niet passend om enkel te spreken over kijken met onze ogen. Publieke kunstwerken worden audiovisueel waargenomen; met oor en oog.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation