Het effect van een regionaal accent in geschreven advertenties voor lokale voedselproducten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-07-14
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In geschreven advertenties worden regionale accenten en dialecten regelmatig gebruikt, zoals “Boer’n yoghurt, onmeunig lekker” van Zuivelhoeve, terwijl de effectiviteit hiervan nog niet is onderzocht. Of een regionaal accent succesvol kan zijn voor attitude tegenover het product en de advertentie en koopintentie van consumenten bij de promotie van lokale voedingsproducten, die niet typerend zijn voor een bepaalde streek, is nog niet onderzocht. Daarom is in het huidige onderzoek het effect van een regionaal accent en dialectwoord in geschreven advertenties voor lokale voedselproducten op de evaluaties van consumenten verkend. Er is een experiment uitgevoerd met een unifactorieel tussenproefpersoondesign met vier condities (advertentie volledig in accent, slogan in accent, typisch woord in dialect en standaardaccent). Aan het experiment namen 297 proefpersonen deel. Uit de resultaten bleek dat er geen effect is van de aanwezigheid of de hoeveelheid van het accent of dialect in de advertentie.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren