Vaccinatie: eigen keuze of beïnvloed? Een experimenteel onderzoek naar de invloed van anti-vaccinatienarratieven op YouTube.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-07-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Participanten zijn in een nagebootste YouTube omgeving blootgesteld aan een reeks van vier anti-vaccinatievideo’s waarbij narrativiteit, argumentkwaliteit en extremiteit gemanipuleerd waren. Na blootstelling was de attitude ten opzichte van vaccinatie negatiever dan daarvoor. Extremiteit speelde hierbij geen rol. Daarnaast bleek dat narratieve video’s voor een negatievere attitude ten opzichte van vaccinatie zorgden dan niet-narratieve video’s. Dit effect werd gemedieerd door de mate van tegenargumenten. Bij narratieve anti-vaccinatievideo’s gaven mensen minder tegenargumenten, wat zorgde voor een negatievere attitude ten opzichte van vaccinatie. De mate van argumentkwaliteit speelde geen rol binnen de narratieve overtuiging, terwijl bij de niet-narratieve video’s een hogere argumentkwaliteit zorgde voor een negatievere attitude ten opzichte van vaccinatie dan bij video’s van lage argumentkwaliteit. Deze resultaten laten zien dat narratieve overtuiging binnen het platform YouTube een belangrijke rol speelt. Bij een narratieve video maakt de mate van argumentkwaliteit zelfs niet uit. Ook zonder goed onderbouwde argumenten kunnen narratieve video’s mensen overtuigen van extreme standpunten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren