Mo(e)tivatie: Wat brengt jou in beweging?

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2021-08-14
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Ondanks dat voldoende lichamelijke activiteit belangrijk is voor de preventie van allerlei gezondheidsklachten, is de hoeveelheid beweging van de Nederlandse jongvolwassenen tussen 20 en 30 jaar momenteel onvoldoende (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2020; Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2021; Kim & Seo, 2019). De ontwikkeling van technologie, die enerzijds een oorzaak van de daling in fysieke activiteit is, biedt met de opkomst van eHealth-applicaties anderzijds juist mogelijkheden om jongvolwassenen aan te zetten tot meer beweging (Ba & Wang, 2013). Om een gedragsverandering op de lange termijn teweeg te brengen, wil een eHealth-applicatieontwikkelaar het liefst dat de jongvolwassenen intrinsiek gemotiveerd zijn of raken om voldoende te bewegen (Geurtsen, 2018; Mols, 2016). Deze intrinsieke motivatie kan gestimuleerd worden door in te spelen op drie psychologische behoeften, namelijk autonomie, competentie en sociale verbondenheid (Ryan & Deci, 2000). Desalniettemin zijn veel eHealth-applicaties tot op heden gericht op extrinsieke motivatie en is er nog weinig experimenteel onderzoek gedaan naar het stimuleren van intrinsieke motivatie door beweegdata te verzamelen vanuit het dagelijks leven van jongvolwassenen (Bort-Roig et al., 2014; Heesakkers, 2021; Maramba et al., 2019; Ryan & Deci, 2000). Het huidige onderzoek zal daarom nagaan of het benadrukken van de drie psychologische behoeften in berichten leidt tot een hogere mate van intrinsieke motivatie om te bewegen. Daarnaast zal er gekeken worden of het stimuleren van deze intrinsieke motivatie met eHealth-applicatieberichten leidt tot een hogere fysieke activiteit. Om de effecten van het stimuleren van intrinsieke motivatie te meten, heeft het huidige onderzoek een tussenproef-persooninterventie gedaan met 43 jongvolwassenen. Hen werd gevraagd hun dagelijkse activiteit bij te houden via een eHealth-applicatie en ze ontvingen wekelijks ofwel neutrale of stimulerende berichten. Daarnaast vulden zij zowel voor als na het onderzoek de Behavioural Regulation in Exercise Questionnaire (BREQ-2) vragenlijst van Markland en Tobin (2004) in om hun mate van intrinsieke motivatie te bepalen. De resultaten laten geen significante effecten zien van de vorm van het bericht op de beweegmotivatie en fysieke activiteit. Vervolgonderzoek met een representatievere steekproef en het gebruik van betrouwbaardere instrumenten om de fysieke activiteit te meten is nodig om een beter beeld te schetsen van de beweegmotivatie en het beweeggedrag van de Nederlandse jongvolwassenen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren