Bijval of uitval: Het slavernijverleden en het geschiedenisonderwijs

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-08-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De omgang met het Nederlandse slavernijverleden en de invulling van het geschiedenisonderwijs stonden de afgelopen decennia ter discussie. De kiem van deze discussie ligt in de eurocentrische benadering in de benadering van het onderwerp slavernij in de twintigste eeuw. Toen er vanaf de jaren ’70 een migratiestroom uit voormalig koloniën op gang kwam, ontstond er wrijving met hun eigen perspectief op het slavernijverleden en het aanwezige eurocentrische perspectief. Verschillende toonaangevende historici zoals van Stipriaan, Oostindie en Fatah-Black zijn voorstander van het inbrengen van verschillende perspectieven in de omgang met het slavernijverleden. Dit idee van multiperspectiviteit is doorgedrongen naar de maatschappij en het geschiedenisonderwijs. In de afgelopen tien jaar zijn er binnen het geschiedenisonderwijs verschillende belangrijke actoren geweest die een aanzet gaven voor het inbrengen van multiperspectiviteit in de geschiedenislessen. In deze zin is er sprake van een zekere weerslag van het slavernijverleden-debat in het denken over de invulling van het geschiedenisonderwijs.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation