Samen spelen? Een onderzoek naar de invloed van peer-interactie tussen kleuters tijdens het spelen van een woordenschatspel

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2021-07-16
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Om te onderzoeken wat de invloed van peer-interactie en het effect hiervan op woordleren tijdens spel is, werd een experiment ontworpen. 15 kinderen in de leeftijdscategorie van 4-7 jaar deden mee aan een woordenschatspel. Participanten speelden het spel individueel of in duo’s om de mogelijke invloed van peer-interactie tijdens spel te onderzoeken. Als maat voor interactie werd het aantal uitingen en de gemiddelde lengte van de uitingen gebruikt (MLU). Er werden geen significante resultaten gevonden voor het aantal taaluitingen, MLU en een leereffect; de conditie waarin het spel gespeeld werd leek geen voorspellende factor in dit experiment. Toch bleek het aantal uitingen en de MLU gemiddeld iets hoger in de conditie met peer-interactie. Kinderen gaven in deze conditie ook minder vaak aan het antwoord op de vraag niet te weten. Een grotere steekproef zou kunnen uitwijzen of peer-interactie inderdaad meer talige uitingen stimuleert en daardoor bijdraagt aan de taalverwerving.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren