Het effect van concreet taalgebruik op de begrijpelijkheid van overheidsinformatie voor zwakke lezers.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-06-21
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit onderzoek bestudeerde of concreet taalgebruik in overheidsteksten invloed heeft op tekstbegrip en of met name zwakke lezers hier profijt van hebben. In een online tussenproefpersonen design (N = 208) met de nominale variabele concreetheid (vier niveaus) als onafhankelijke variabele en geletterdheid (interval) als moderator lazen proefpersonen een originele, abstracte, concrete of concrete overheidstekst met details. Het bleek dat de conditie geen invloed had op het objectief tekstbegrip. Alleen de abstracte tekstversie bleek in vergelijking met de originele tekstversie te zorgen voor significant lager subjectief tekstbegrip. Ook bleek geletterdheid geen modererend effect te hebben op de relatie tussen conditie en tekstbegrip. Hieruit kan geconcludeerd worden dat zwakkere lezers geen hoger tekstbegrip hadden na het lezen van concrete teksten. Tot slot bleek geletterdheid wel een significante voorspeller te zijn van zowel objectief als subjectief tekstbegrip. Zwakkere lezers hadden een significant lager tekstbegrip dan sterke lezers.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren