Méthodes d’enseignement du néerlandais comme langue seconde et du français comme langue étrangère : une comparaison

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2019-12-19
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze masterscriptie, getiteld ''Méthodes d'enseignement du néerlandais comme langue seconde et du français comme langue étrangère : une comparaison'' (in het Nederlands: ‘’Lesmethoden voor Nederlands als tweede taal en Frans als vreemde taal: een vergelijking’’), worden twee complexe fenomenen uitgediept en met elkaar vergeleken : tweede- en vreemdetaalverwerving. Zoals de titel reeds aangeeft, wordt dit gedaan aan de hand van twee (veelgebruikte) lesmethodes voor Frans en Nederlands, op scholen in Nederland. Het gaat om een vergelijking tussen Grandes Lignes, gebruikt voor Nederlandse middelbare scholieren die Frans leren, en TaalCompleet, gebruikt in inburgeringslessen. Een analyse van de aangeboden taal- en cultuurelementen, alsook een analyse van de lay-out en het gebruik van audiovisuele middelen, leidt tot een antwoord op de onderzoeksvraag: op welke manier verschillen de lesmethodes voor Nederlands als tweede taal en Frans als vreemde taal van elkaar? De insteek is dat er voornamelijk verschillen bestaan tussen beide methodes, gezien het fundamentele verschil tussen de contexten waarin de talen worden geleerd : Nederlands wordt geleerd in het land waar de doeltaal óók de voertaal is, terwijl dit niet het geval is op het moment dat Frans onderwezen en geleerd wordt in Nederland. Er is bestudeerd hoe dit verschil precies zichtbaar is in de lesmethoden. Aangezien de doelgroepen bestaan uit verschillende soorten leerders (namelijk havisten en inburgeraars), is er aan de hand van een afgenomen enquête tevens bestudeerd in hoeverre hun leerbehoeften en leerdoelen van elkaar verschillen, én hoe de twee methodes hier gehoor aan geven. Komt de methode overeen met de behoeften en doelen van zijn gebruikers? Dit onderzoek zorgt voor nieuwe inzichten met betrekking tot het vraagstuk rondom het aanbieden van een vreemde of tweede taal op school, en de communicatieve aanpak in het talenonderwijs in het bijzonder.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren