Oh, I Have Made a Mess: Samenspel van woord en beeld en het mysterie in het statische werk van David Lynch

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2021-01-30
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
David Lynch (1946) maakt, behalve de mysterieuze films waarom hij bekendstaat, ook statisch beeldend werk, waarover nog nauwelijks literatuur bestaat. Deze studie stapt in deze lacune met een analyse van 1) Lynch' gebruik van combinaties van woord en beeld in zijn schilderijen en litho's en de samenhang daarvan met 2) het gevoel van unheimlichkeit of mysterie dat deze werken, net zoals zijn films, oproepen. Eerst wordt met een aan W.J.T. Mitchell ontleend frame Lynch’ specifieke gebruik van woord en beeld bevraagd. Vervolgens maakt een analyse van bestaande literatuur over Lynch’ filmische werkt duidelijk dat het mysterie in ontologische termen moet worden benaderd. Dit gebeurt met een aan de kunst- en taalfilosofie van Martin Heidegger ontleend frame. Het blijkt dat Lynch door betekenissen in zijn twee media – woord en beeld – tegen elkaar uit te spelen ruimte biedt voor datgene dat aan de betekenisvolle wereld ten grondslag ligt: aarde.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation