Overtuigend praten met de handpalmen.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2020-07-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het hebben van overtuigingskracht is een veelgevraagde vaardigheid van bedrijven in hun vacatures (Cialdini, 1984). Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat handgebaren een belangrijke rol spelen in de mate van overtuigingskracht van de spreker (Cooperrider & Goldin-Meadow, 2017; Peters & Hoetjes, 2017). Volgens Ingram, Körding, Howard en Wolperd (2008) spelen de handpalmen een centrale rol in veel handgebaren. Wat betreft handpalm gebaren wordt er onderscheid gemaakt tussen twee type gebaren, namelijk palm up en palm down gebaren (Givens, 2015). In de huidige studie is er onderzoek gedaan naar het effect van het type handpalm gebaar op de ervaren overtuigingskracht van de spreker en de gedragsintentie van de respondent. Voor dit onderzoek zijn er drie video’s geschoten en 92 respondenten hebben één van de drie video’s gezien. De video’s bevatten een spreker die communiceerde over het voorkomen van afval. Gedurende de speech gebruikte de spreker geen handgebaren, palm up handgebaren of palm down handgebaren. Naderhand werd de ervaren overtuigingskracht van de spreker en de gedragsintentie, om afval te voorkomen, onder de respondenten gemeten. De resultaten van het onderzoek bevestigde één hypothese, namelijk dat er een positieve correlatie tussen ervaren overtuigingskracht en gedragsintentie is. Er werd geen effect van het type handgebaar op de ervaren overtuigingskracht of gedragsintentie gevonden. Wat betreft het uitblijven van het effect van palm up of down handgebaren op overtuigingskracht bevestigt huidig onderzoek eerder onderzoek. Dit doet vermoeden dat het niet uitmaakt of de spreker die overtuigend wil overkomen, palm up of down handgebaren gebruikt.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren