Een onderzoek naar financieringsstrategieën van Nederlandse makers op het crowdfundingsplatform Patreon

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2020-08-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De overheid heeft de laatste jaren meer nadruk gelegd op alternatieve manieren om kunst en cultuur financieel te ondersteunen. Crowdfunding kan hierop een antwoord zijn. Nederlands onderzoek naar crowdfunding concentreert zich op crowdfundingplatforms zoals Kickstarter, waar een crowdfundingproject een loopduur heeft om een bepaald doelbedrag te bereiken. Op Patreon kan de kunstenaar door crowdfunding een structureel maandelijks inkomen verwerven. In mijn scriptie onderzoek ik welke strategieën Nederlandse kunstenaars op Patreon hanteren en wat deze keuze betekent voor de tegenprestaties die makers bieden aan hun gevers (RQ). Om dit te onderzoeken heb ik twintig Patreon-profielen van Nederlandse kunstenaars bestudeerd en drie van hen geïnterviewd. Ik begon met het creëren van een theoretisch kader op basis van vier geefstrategieën. Na het uiteenzetten van het theoretische raamwerk, analyseerde ik de tegenprestaties die de makers in de casestudies boden. Op basis van zowel de profielen als de interviews heb ik zes strategieën gevonden.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren