Begrijp ik dat goed? Probleemrepresentatie in de Direct Duidelijk-campagne.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-07-20
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De Nederlandse overheid heeft in 2019 de Direct Duidelijk-campagne opgericht om overheidscommunicatie begrijpelijker te maken (Rijksoverheid, 2019). In 1979 en 1998 werden eerdere soortgelijke campagnes opgericht (SIRE, z.d.; SIREcampagnes, 2013), maar zonder het gewenste effect. Het probleem dat de overheid met de Direct Duidelijk-campagne wil oplossen is dat veel Nederlanders moeite hebben om overheidscommunicatie begrijpen. Bacchi (2009) ziet beleid niet als een reactie op een probleem dat in de samenleving wacht om opgelost te worden, maar als een proces waarin keuzes worden gemaakt die een probleem vormgeven. Dit betekent dat overheidsbeleid niet gegarandeerd de oplossing is voor het probleem dat aangepakt dient te worden. In dit onderzoek wordt daarom een documentanalyse uitgevoerd van de Direct Duidelijk-campagne om, met behulp van de WPR-analyse van Bacchi (2009), een antwoord te formuleren op de onderzoeksvraag: Welke representatie van het probleem definieert de Nederlandse overheid in het beleid ‘de Direct Duidelijk Brigade’ en wat zijn hier de onbedoelde gevolgen van? De keuzes die de Nederlandse overheid gemaakt heeft suggereren dat zij een representatie van het probleem heeft gedefinieerd zoals zij die ervaren. Het probleem is niet dat mensen moeite hebben met overheidscommunicatie, maar dat de Nederlandse overheid negatieve gevolgen ervaart omdat mensen overheidscommunicatie niet begrijpen.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren