Ontbijtn’ en boorn’: een onderzoek naar de effecten van regionale accenten bij productadvertenties in de landelijke marketing.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit onderzoek wordt beschreven in hoeverre het gebruik van een noordelijk accent (Gronings en Achterhoeks) geschikter is voor productadvertenties die congruent zijn met noordelijke associaties dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van een neutraal of Limburgs accent. Om hierachter te komen is een experiment uitgevoerd waarin aan 249 respondenten is gevraagd om een commercial van een robuuste boormachine (Prachtwerk) en een commercial over een gezonde yoghurt (Krachtvoer) te beoordelen. De attitude ten opzichte van het product, attitude ten opzichte van de advertentie en aankoopintentie is hierbij gemeten. Daarnaast werd aan het einde getoetst of de respondenten beide merknamen zich nog wisten te herinneren. Bij het zien van de eerste advertentie kregen de participanten de slogan van het merk met een neutraal accent te horen. Bij de tweede advertentie de slogan van het andere merk met een Limburgs, Achterhoeks of Gronings accent. Uit de resultaten is gebleken dat het gebruik van een noordelijk accent een positief effect heeft op de attitude ten opzichte van de advertentie, alsook op de aankoopintentie. Daarnaast draagt het Groningse accent bij aan de herinnering van de merknaam, maar het Achterhoeks niet. Op basis van de resultaten kan dus worden gesteld dat het gebruik van een noordelijk accent bij congruente productadvertenties effectief is.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren