Kracht van een accent: Inzetbaarheid van het noordelijke Nederlandse accent voor congruente producten.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit experimentele onderzoek werd onderzocht in hoeverre het noordelijke accent inzetbaar is in landelijke marketing. Daarvoor werden twee fictieve productmerken gecreƫerd: de gezonde yoghurt Krachtvoer en de robuuste boormachine Prachtwerk. Voor deze merken werden bijpassende reclame-afbeeldingen gemaakt. Om de accentdimensie te onderzoeken werden sprekers met een Gronings, Achterhoeks, Limburgs en neutraal accent geworven. De eerste twee accenten werden beschouwd als noordelijk. In een pre-experiment werden accentsterkte, geschatte leeftijd en andere variabelen bevraagd. Op basis van die data werden vier vergelijkbare sprekers gekozen voor de verschillende accentcondities. Afhankelijke variabelen in het hoofdonderzoek waren attitude voor de reclame, attitude voor het product, aankoopintentie en merkherinnering, maar uit factoranalyse bleek dat productattitude met de andere afhankelijke variabelen correleerde. Regressieanalyse op de scores voor de drie resterende variabelen toonde dat het Achterhoekse accent in de beide reclames beter werkte dan het Limburgse of neutrale. Voor aankoopintentie werd geen effect gevonden. Merkherinnering lukte voor Prachtwerk beter met het Groningse accent, het andere noordelijke accent, maar voor de merkherinnering van Krachtvoer bleek het neutrale accent beter te werken. Onze gegevens tonen dat het mogelijk is om gestigmatiseerde accenten reclame te maken, al is verder onderzoek naar de precieze congruentierelatie tussen producten en accenten wel nodig.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren