Kracht van een accent: Inzetbaarheid van het noordelijke Nederlandse accent voor congruente producten.
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2020-06-08
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In dit experimentele onderzoek werd onderzocht in hoeverre het noordelijke accent
inzetbaar is in landelijke marketing. Daarvoor werden twee fictieve productmerken
gecreƫerd: de gezonde yoghurt Krachtvoer en de robuuste boormachine Prachtwerk.
Voor deze merken werden bijpassende reclame-afbeeldingen gemaakt. Om de
accentdimensie te onderzoeken werden sprekers met een Gronings, Achterhoeks,
Limburgs en neutraal accent geworven. De eerste twee accenten werden beschouwd
als noordelijk. In een pre-experiment werden accentsterkte, geschatte leeftijd en
andere variabelen bevraagd. Op basis van die data werden vier vergelijkbare
sprekers gekozen voor de verschillende accentcondities. Afhankelijke variabelen in
het hoofdonderzoek waren attitude voor de reclame, attitude voor het product,
aankoopintentie en merkherinnering, maar uit factoranalyse bleek dat productattitude
met de andere afhankelijke variabelen correleerde. Regressieanalyse op de scores
voor de drie resterende variabelen toonde dat het Achterhoekse accent in de beide
reclames beter werkte dan het Limburgse of neutrale. Voor aankoopintentie werd
geen effect gevonden. Merkherinnering lukte voor Prachtwerk beter met het
Groningse accent, het andere noordelijke accent, maar voor de merkherinnering van
Krachtvoer bleek het neutrale accent beter te werken. Onze gegevens tonen dat het
mogelijk is om gestigmatiseerde accenten reclame te maken, al is verder onderzoek
naar de precieze congruentierelatie tussen producten en accenten wel nodig.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren