Het vrouwenoffer uit Pina Bausch’ Le Sacre du Printemps (1975)

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2020-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Hoe versterken perspectieven uit de disciplines dansgeschiedenis, dansanalyse en genderstudies elkaar bij een analyse van Pina Bausch’ Le Sacre Du Printemps (1975)? Dat is de onderzoeksvraag van mijn bachelorscriptie. In een danshistorische analyse gebruik ik Linda Hutcheon’s adaptatiestudies en Peter Boenisch’ schematische overzicht van Bausch’ choreografie en Stravinsky’s partituur om de adaptatie te beschrijven. Hierbij gebruik ik ook de begrippen Ausdruckstanz en Tanztheater. Bij dansanalyse gebruik ik de methode van Rudolf Laban en onderzoek ik of er Leitmotiven zijn die het kiezen en offeren van een vrouw benadrukken. Het hoofdstuk genderstudies bevat theorieën van Helen Thomas die feminisme en dans koppelen en Christian Moraru’s definitie van ‘rewriting’ om de genderrollen in Bausch’ choreografie te analyseren. In mijn eigen interpretatie toon ik aan hoe het combineren van perspectieven uit danshistorie, dansanalyse en genderstudies een verrijking van een analyse van Bausch’ Sacre oplevert.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren