'IF YOU DON'T GO TO THEIR PARTIES, THEY WON'T COME TO YOURS': Een onderzoek naar de rol van de museumprofessional in het implementeren van een inclusieve werkpraktijk binnen de casestudy van het Amsterdam Museum

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2019-11-28
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze masterscriptie wordt er ingegaan op het concept van het inclusieve museum en de rol van de museumprofessional in het implementeren van een inclusieve werkpraktijk. Het onderzoek is daarbij afgebakend door de focus te leggen op de rol van de educator en curator binnen de casestudy van het Amsterdam Museum. Centraal binnen het theoretisch kader staan de processen van socialisering, kwalificering en subjectivering die van wederkerige invloed worden beschouwd op de mate van inclusie die een individu kan ervaren. Deze processen worden uitgediept middels theoretische concepten met betrekking tot het inclusieve museum, het proces van interpretatie door zowel de museumprofessional als het publiek en de onderliggende machtsstructuren die zijn verbonden aan de werkpraktijk van de museumprofessional. Door het analyseren van het beleid van het museum alsmede interviews met de betreffende actoren wordt er inzicht verkregen in op welke manier er kan worden gestreefd naar een meer inclusieve werkpraktijk.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren