Fanplastic infographic?

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2019-08-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Jaarlijks wordt er ongeveer 311 miljoen ton plastic geproduceerd, waarvan de helft bestaat uit wegwerpplastic. Een groot deel hiervan komt terecht in de zee en veroorzaakt de plasticsoep. Om het bewustzijn over dit probleem te vergroten en het gebruik van wegwerpplastic te verminderen, kan er persuasieve communicatie worden ingezet om gedragsverandering te sturen. Om op te vallen in een met informatie overbelaste wereld, en daarnaast er voor te zorgen dat informatie beter begrepen en onthouden wordt, kan er gebruik worden gemaakt van visuele communicatie. Bij visuele communicatie wordt er gebruik gemaakt van een combinatie van tekst en beeld. Een communicatiemiddel dat hier goed gebruik van maakt zijn infographics. In deze masterscriptie is onderzocht of infographics in vergelijking met enkel tekst, daadwerkelijk zorgen voor een beter begrip en onthoudbaarheid van de weergegeven informatie. Daarnaast is er gekeken of een boodschap in deze vorm bij kan dragen aan een hogere intentie om minder wegwerpplastic te gebruiken. Er bleek geen effect van informatiepresentatie op begrip, recall en intentie. Dit gaat in tegen de verwachtingen die geschetst werden in de literatuur.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren