Een bijsluiter voor iedereen. De effecten van presentatievorm en geletterdheid op tekstbegrip, attitude ten opzichte van het design, informatievoorziening en risicoperceptie.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-04-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze studie worden de gezamenlijke effecten van de presentatievorm van de boodschap (alleen tekst, tekst en beeld, video) en de geletterdheid van de lezer (laaggeletterd en hooggeletterd) op de afhankelijke variabelen tekstbegrip, attitude ten opzichte van het design, informatievoorziening en risicoperceptie onderzocht. In een experiment met tussenproefpersoondesign bekeken 81 jongvolwassen participanten (17-30 jaar) één versie van een bijsluiter van de anticonceptiepil, waarna ze de bijbehorende vragenlijst invulden. Een tweeweg multivariate variantieanalyse toonde onder andere aan dat de participanten het design van de videoconditie het meest overzichtelijk vonden, en dat laaggeletterde participanten meer tevreden waren met de informatievoorziening dan hooggeletterde participanten in alle drie de versies van de bijsluiter. De videoconditie werd over het algemeen als beste beoordeeld door de participanten, en de tekst-en-beeldconditie kreeg de minst goede beoordelingen. Sleutelwoorden: gezondheidscommunicatie • bijsluiters • presentatievorm • laaggeletterdheid • tekstbegrip • informatievoorziening • risicoperceptie
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren