Handgebaren in de praktijk Een onderzoek naar de invloed van communicatiestijlen in handgebaren op de overtuigingskracht van de spreker.

Keywords
Thumbnail Image
Date
2019-06-28
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Leiders kunnen baat hebben bij de inzet van non-verbale communicatie om hun overtuigingskracht te vergroten. (Online) communicatietrainingen geven adviezen op basis van wetenschappelijke communicatiemodellen over de inzet van handgebaren voor het vergroten van de overtuigingskracht. Zulke adviezen zijn regelmatig gebaseerd op niet-getoetste deducties. Het huidige onderzoek levert een bijdrage aan de empirische onderbouwing van één aangehaald model voor communicatiestijlen van Desar en Ophorst (2005). Het onderzoek vond dat een beschouwende communicatiestijl (weinig en kleine handgebaren) leidde tot een hogere gepercipieerde overtuigingskracht. Een expressieve communicatiestijl (veel en grote handgebaren) leidde daarbij tot een hogere likeability, dat onderdeel is van de overtuigingskracht. Tevens werd een eerdere bevinding dat handgebaren tot een hogere gepercipieerde overtuigingskracht leidden gedeeltelijk bevestigd. De inzichten uit dit onderzoek leveren een bijdrage aan de wetenschappelijke kloof van experimentele studies naar de overtuigingskracht van handgebaren en dragen bij aan het gebruik van handgebaren in de praktijk.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren