De schilderingen in de pronkpoppenhuizen van Sara Rothé

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-08-05
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze scriptie staat het ‘spel’ tussen werkelijkheid en verbeelding van de 18e -eeuwse pronkpoppenhuizen van Sara Rothé beschreven. De spel-definitie van Huizinga is daarbij als uitgangspunt genomen. Het onderzoek heeft uitgewezen dat de pronkpoppenhuizen van Sara Rothé zich van andere 17e en 18e -eeuwse poppenhuizen onderscheiden door de vele schilderingen. Hierbij gaat het niet alleen om ‘losse’ schilderijen, maar ook om plafond-, wand- en vloerschilderingen, bovendeurstukken en losse beschilderde objecten. Deze schilderijen en schilderingen zijn onderverdeeld in drie categorieën: 1. Trompe-l'oeil schilderingen (een manier van schilderen die de illusie van ruimtelijke werkelijkheid creëert) 2. Figuratieve schilderingen (met voorstellingen van mensen en dieren) 3. Decoratieve schilderingen (voornamelijk voorzien van abstracte versieringselementen, zoals bloemen, rocaille-ornamenten, ect. ) Er is onderzocht in welke mate de schilderingen in de poppenhuizen van Sara Rothé zijn gebaseerd op de ‘werkelijkheid’. Hiervoor zijn de miniatuurschilderingen vergeleken met voorbeelden van groot formaat. Vervolgens is onderzocht in hoeverre de kenmerken van deze schilderingen overeenkomen met andere bekende werken van de verantwoordelijke schilders. In dit onderzoek gaat het daarbij om de schilders Jan Wijnants (1632 – 1684) en Jurriaan Buttner (? – 1767) die voor Sara Rothé de meeste schilderingen in de poppenhuizen hebben gemaakt. De beschouwers van de poppenhuizen bewonder(d)en de in miniatuur nagebootste werkelijkheid, maar dien(d)en ook nog eens extra goed te kijken om het schilderwerk van timmerwerk te kunnen onderscheiden, waarmee het ‘spel’ een extra dimensie kreeg. Het gaat dan immers niet meer alleen om ‘klein’ versus ‘groot’, maar ook om ‘driedimensionaal’ versus ‘vlak’ (trompe-l’oeil). Complicerende factor daarbij is dat ondanks het feit dat een deel van het schilderwerk het effect van reliëf en structuur suggereert en dus bedoeld lijkt om de beschouwer in de context van het poppenhuis op het verkeerde been te zetten, een aantal geschilderde interieurelementen wel degelijk geïnspireerd zijn op voorbeelden die op ware grootte ook als trompe-l’oeil werden uitgevoerd.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren
Specialisation