Wakker worden en wegwezen

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2019-06-28
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze scriptie worden de verhoudingen tussen de witte en zwarte gaze, en de witte gaze met betrekking tot het zwarte lichaam in de ‘social’ horrorfilm Get Out (2017) onderzocht. Dit debuut van regisseur Jordan Peele toont een moderne vorm van slavernij, waarin witte mensen hun geest transplanteren in de lichamen van zwarte mensen. De zwarte personages hebben geen autonomie over lichaam en gaze meer, en kunnen enkel nog meekijken naar wat de overheerser doet. Het zwarte hoofdpersonage Chris weet mede door zijn kritische zwarte gaze te ontsnappen aan dit lot. Met behulp van postkoloniale theorie (met name bell hooks) worden in deze scriptie de witte en de zwarte gaze ontleed. De resultaten worden vervolgens gelinkt met de kritiek die Peele met Get Out levert op de problematiek rondom racisme in de Amerikaanse maatschappij.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren