Een studie naar het effect van de visuele cue (kleur groen in een logo) en de verbale cue (het woord groen in een tekst) op de herkenning van de kernwaarde duurzaamheid, de attitude en de aankoopintentie van consumenten ten aanzien van bedrijven die niet met duurzaamheid geassocieerd worden

Keywords
Thumbnail Image
Date
2019-06-07
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In deze studie is onderzoek gedaan naar het effect van de visuele cue (kleur groen in een logo) en de verbale cue (het woord groen in een tekst over duurzaamheid) op de herkenning van de kernwaarde duurzaamheid, de attitude en de aankoopintentie van consumenten ten aanzien van bedrijven die niet met duurzaamheid geassocieerd worden. Daarnaast is de eventuele samenhang van de visuele cue en de verbale cue onderzocht. Het onderzoek betrof een 2x2 tussenproefpersoon ontwerp bestaande uit twee onafhankelijke variabelen, namelijk: visuele cue (groen logo vs origineel logo) en de verbale cue (toevoeging van het woord groen in een tekst vs geen toevoeging). De studie toonde enkel een effect van de visuele cue op de herkenning van de kernwaarde duurzaamheid en een effect van de verbale cue op de attitude ten aanzien van het logo en de attitude ten aanzien van niet-duurzame bedrijven.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren