Fitspiration Het effect van verschillende elementen van een fitspiration account op

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2017-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Fitspiration is een online trend om mensen te stimuleren meer te bewegen en gezonder te eten. Er is gebleken dat afbeeldingen van Fitspiration een negatief effect op het zelfbeeld van vrouwen kan hebben. Dit onderzoek laat zien wat het effect van verschillende elementen van een fitspiration account op Instagram is op de intentie tot meer bewegen, gezonder eten en op het zelfbeeld van vrouwelijke adolescenten in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een online vragenlijst die door 80 vrouwelijke adolescenten volledig is ingevuld. Zij werden random ingedeeld in een van de vier elementen van een fitspiration account. De participanten kregen een Instagramaccount te zien met afbeeldingen over een jonge sportende vrouw, over gezonde voeding, over een fitspiration lichaam, of over een combinatie van deze drie. Vervolgens werden de intentie tot meer bewegen, tot gezonder eten en het zelfbeeld gemeten. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat verschillende elementen van fitspiration geen invloed hebben op het beweeg- en eetgedrag van vrouwelijke adolescenten en op hun zelfbeeld. De elementen van fitspiration kunnen niet worden toegepast om vrouwelijke adolescenten te stimuleren een gezonder leefpatroon aan te nemen. Daarentegen laat het onderzoek ook zien dat fitspiration over het algemeen geen negatieve gevolgen heeft.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen