‘Buy now or cry later’ Een studie naar de effectiviteit van het suggereren van schaarste in het bevorderen van een

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Tijdens de promotie van festivals en evenementen op Facebook wordt schaarste gebruikt om een bericht aantrekkelijker te maken. Door schaarste van iets te benadrukken heb je de aandacht en kan je inspelen op de angst voor verlies. Muziekfestivals trekken jaarlijks 14,4 miljoen bezoekers die in totaal €513,1 miljoen uitgaven in 2017. Onderzoek naar de effectiviteit van het suggereren van schaarste ter promotie van festivals is echter nog niet gedaan. Daarom wordt er in dit onderzoek gekeken naar welke schaarste het effectiefst is en leidt tot een positieve attitude en aankoopintentie en welke rol bekendheid van het festival hierbij speelt. Een one-factor between subject experiment werd online uitgevoerd waarbij 293 respondenten gerandomiseerd werden blootgesteld aan diverse condities. Resultaten laten zien dat het suggereren van schaarste tot een positievere attitude en aankoopintentie leidt. Met name het suggereren van schaarste in tijd is effectief in bevorderen van een positieve attitude ten opzichte van een festival. Bekendheid van het festival verkleint ook het positieve effect van het suggereren van schaarste op aankoopintentie. Schaarste heeft dus zeker een positieve rol ter promotie van een festival of evenement, maar meer onderzoek is nodig om de verschillende soorten schaarste en hun rol te specificeren.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen