Betaalde samenwerking, gratis gekregen of zelf gekocht? Het effect van verschillende typen sponsorvermeldingen op de herkenbaarheid van gesponsorde inhoud in online video onder tieners

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2018-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Tieners besteden steeds meer tijd aan het kijken van YouTube-video’s. In veel video’s komen merken voor en is het vaak onduidelijk of er sprake is van gesponsorde inhoud. Om tieners te wijzen op gesponsorde inhoud kunnen sponsorvermeldingen uitkomst bieden. Deze studie onderzoekt het effect van verschillende typen sponsorvermeldingen op de herkenbaarheid van gesponsorde inhoud in online video onder tieners. De verschillende sponsorvermeldingen wijzen tieners niet alleen op een betaalde samenwerking, maar ook op een gratis gekregen product of benadrukken dat er geen betaalde samenwerking is. Een experiment (N = 289) met tieners (12-17 jaar) toont aan dat de sponsorvermelding ‘betaalde samenwerking’ in vergelijking met de sponsorvermeldingen ‘gratis gekregen’ en ‘geen betaalde samenwerking’ de hoogste mate van reclamewijsheid activeert bij tieners. De sponsorvermelding ‘betaalde samenwerking’ slaagt erin om tieners te wijzen op gesponsorde inhoud. De andere twee sponsorvermeldingen verminderen bij tieners het gevoel dat er reclame wordt gemaakt. Daarnaast blijkt dat het geadverteerde merk beter wordt herinnerd wanneer tieners een sponsorvermelding (ongeacht welke) hebben gezien en zich dit nog herinneren. De geloofwaardigheid van de online content creator, merkattitude en koopintentie worden niet beïnvloed, doordat tieners geen kritische houding aannemen ten opzichte van de beïnvloedingspoging.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen