Healthy social influencers op Instagram Een onderzoek naar geloofwaardigheid en textappeal op gedragsintentie

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De populariteit van de vrouwelijke healthy social influencers, ‘fitgirls ’, op het groeiende sociale medium Instagram, lijkt ervoor te zorgen dat steeds meer niet-wetenschappelijk onderbouwde voedingsadviezen worden verspreid en aangenomen. Wetenschappelijk onderbouwde berichten van wetenschappers zijn niet aanwezig op de sociale media en het lijkt erop dat fitgirls de overhand nemen (Wilson, 2017; Benders, 2017). In het onderzoek wordt daarom gekeken welk effect wetenschappers hebben op gedragsintentie ten opzichte van fitgirls, wanneer zij een voedingsadvies delen op Instagram. De resultaten van het online experiment, met een 2 x 2 between subjects design ( N = 145), laten zien dat een wetenschapper betrouwbaarder overkomt en zo beter weet te overtuigen. Opvallend is dat dit vooral betrouwbaar en overtuigend is wanneer zij een emotionele textappeal gebruiken en juist niet een rationele textappeal. Wanneer wetenschappers op Instagram actief zouden zijn en wetenschappelijk onderbouwde voedingsadviezen middels een emotionele textappeal zouden delen, zou het juiste gedrag voor voedselkeuzes worden verbeterd. Echter, er is meer onderzoek nodig om dit effect vast te stellen
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen