Healthy social influencers op Instagram Een onderzoek naar geloofwaardigheid en textappeal op gedragsintentie
Keywords
No Thumbnail Available
Authors
Issue Date
2018-06-26
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
De populariteit van de vrouwelijke healthy social influencers, ‘fitgirls ’, op het groeiende
sociale medium Instagram, lijkt ervoor te zorgen dat steeds meer niet-wetenschappelijk
onderbouwde voedingsadviezen worden verspreid en aangenomen. Wetenschappelijk
onderbouwde berichten van wetenschappers zijn niet aanwezig op de sociale media en het
lijkt erop dat fitgirls de overhand nemen (Wilson, 2017; Benders, 2017). In het onderzoek
wordt daarom gekeken welk effect wetenschappers hebben op gedragsintentie ten opzichte
van fitgirls, wanneer zij een voedingsadvies delen op Instagram. De resultaten van het online
experiment, met een 2 x 2 between subjects design ( N = 145), laten zien dat een
wetenschapper betrouwbaarder overkomt en zo beter weet te overtuigen. Opvallend is dat dit
vooral betrouwbaar en overtuigend is wanneer zij een emotionele textappeal gebruiken en
juist niet een rationele textappeal. Wanneer wetenschappers op Instagram actief zouden zijn
en wetenschappelijk onderbouwde voedingsadviezen middels een emotionele textappeal
zouden delen, zou het juiste gedrag voor voedselkeuzes worden verbeterd. Echter, er is meer
onderzoek nodig om dit effect vast te stellen
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen