Het dictee-andwoord blijft een raatsel: de samenhang tussen snel lezen en een d-voorkeur.

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2015-07-06
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
In veel onderzoeken is de samenhang tussen spelling en leesvaardigheid aangetoond. Zo noemde Neijt en Schreuder (2007) lenitie als mogelijke verklaring van de door hen gevonden d-voorkeur bij de leerlingen uit groep 4. Dit onderzoek wordt gerepliceerd om vervolgens de link met lenitie te leggen. Het eerste experiment laat, in overeenstemming met Neijt en Schreuder (2007), een d-voorkeur zien bij studenten. Uit het tweede experiment volgt geen coronaalvoorkeur. Het derde experiment laat een positieve correlatie zien tussen een hoge score op de EMT en een d-voorkeur in het SVS-dictee. Snellere lezers hebben dus vaker een d-voorkeur bij zelfstandig naamwoorden dan langzamere lezers. Ook laat het experiment correlatie zien tussen een hoge score op de EMT en een t-voorkeur in het werkwoordsdictee, waarna geconcludeerd kan worden dat de coronaalvoorkeur verschilt per type woord. Tot slot blijken de woorden die het vaakst fout geschreven werden door de leerlingen uit groep 6, ook de woorden te zijn waarin een fout het meest getolereerd werd door de eerstejaarsstudenten.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Letteren