De functionele binnenstad. Een onderzoek naar de relatie tussen het bezoekmotief en het bezoekgedrag van de consument in de middelgrote stadscentra van Nederland

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-08-31
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Kleine middelgrote binnensteden staan de laatste jaren onder druk. De voornaamste reden hiervan is de economische crisis die uitbrak in 2008. Dit heeft geresulteerd in lagere bezoekersaantallen en hogere leegstandscijfers in deze stadscentra. Vooral door deze probleemsituatie zijn dit soort steden veel onderzocht. De kernbegrippen bij dit onderzoek zijn bezoekmotief en bezoekgedrag. Bezoekmotief vertaalt zich in de intentie waarmee consumenten de stad bezoeken en wat zij hier willen consumeren. Zo is er een hedonistisch (fun-) en een utilistisch (run-) motief te onderscheiden. Bezoekgedrag houdt in welk winkeltype zij/hij bezoekt. Hierbij is een onderscheid gemaakt tussen funwinkels en runwinkels. Om bovengenoemde problemen te verhelpen en in de toekomst te voorkomen, wordt er veel onderzoek gedaan naar de bezoekmotieven en het bezoekgedrag en hoe deze te beïnvloeden zijn. Dit kwantitatieve onderzoek neemt de relatie tussen de twee bovengenoemde begrippen onder de loep. Om deze relatie te onderzoeken zijn ruim 2000 respondenten ondervraagd. Daarnaast wordt onderzocht welke factoren eveneens mogelijk invloed hebben op het bezoekgedrag. De resultaten gaven aan dan de relatie tussen het bezoekmotief en het bezoekgedrag bestaat, wat wil zeggen dat een bezoeker met een bepaald motief veelal ook dit type winkel bezoekt. Opvallend genoeg wordt door het merendeel van de consumenten beide winkeltypen bezocht, ongeacht het motief.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen