De invloed van internet op winkelkeuzegedrag. Op welk typ winkels heeft oriënteren op het internet voor of tijdens een centrumbezoek een complementariteitseffect?

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Issue Date
2018-07-13
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Dit kwantitatieve onderzoek richt zich op de veranderingen in het winkelkeuzegedrag tussen bezoekers van stadscentra die zich wel of niet online hebben georiënteerd. Een grote hoeveelheid bezoekersgegevens is verzameld aan de hand van enquêtes in twaalf middelgrote, Nederlandse stadscentra door een groep studenten van de Radboud Universiteit. Vervolgens is de verzamelde data beschreven en getoetst aan de hand van SPSS. Uit de resultaten van de enquêtes blijkt dat 9,4% van de respondenten het internet heeft geraadpleegd voor of tijdens het centrumbezoek. Zowel bezoekers die zich online georiënteerd hebben als bezoekers die zich niet online georiënteerd hebben komen met name naar het stadscentrum voor winkels in de dagelijkse branche. Van de mensen die zich online georiënteerd hebben komt 54,2% naar het centrum voor een niet-dagelijkse winkel en van de mensen die geen internet hebben gebruikt kom 42% voor een niet-dagelijkse winkel. Het antwoord op de hoofdvraag “Op welk type winkels heeft oriënteren op het internet voor of tijdens een centrumbezoek een complementariteitseffect?” is dat respondenten die zich voor of tijdens een centrumbezoek oriënteren op het internet meer kans hebben om een niet-dagelijkse winkel te bezoeken dan respondenten die het internet niet hebben geraadpleegd.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Managementwetenschappen