“The rich life through wavelenghts” Inhoudsanalyse omtrent materialistische boodschappen in de populaire muziek.

Keywords
No Thumbnail Available
Issue Date
2018-06-19
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Er is veel discussie gaande omtrent de steeds materialistischer wordende maatschappij en de rol die media hierbij spelen. Dit onderzoek bekijkt de aanwezigheid en toename van materialistische boodschappen in muziek in de periode 2007-2017. Door middel van kwantitatieve inhoudsanalyse zijn niet alleen materialistische boodschappen, maar ook de aanwezigheid van product- en brandplacement als indicator van materialisme bekeken in populaire muziek van de afgelopen tien jaar. Hierbij is ook gefocust op genre (hip-hop versus andere genres)- en cross-culturele (Amerikaanse versus Nederlandse hitlijsten) verschillen. Hoewel de resultaten geen significante toename van materialistische boodschappen in songteksten en muziekvideo’s over de afgelopen tien jaar aanwezen, is de aanwezigheid van product- en brandplacement in muziekvideo’s wel significant toegenomen. Daarnaast blijkt hip-hopsongteksten en muziekvideo’s significant meer materialistische boodschappen en product- en brandplacement te bevatten, vergeleken met de andere genres. Ook is er bewijs gevonden voor een significant grotere aanwezigheid van materialistische boodschappen en product- en brandplacement in songteksten uit de Amerikaanse hitlijsten, vergeleken met de songteksten afkomstig uit de Nederlandse hitlijsten. Als laatste worden er nog suggesties gedaan voor vervolgonderzoek omtrent de effecten van materialisme in muziek op de luisteraars.
Description
Citation
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen