Tot een arbeidzaam leven opgeleid. Een onderzoek naar de latere levensloop van Nijmeegse kinderen die opgroeiden in de Maatschappij van Weldadigheid.
Keywords
Loading...
Authors
Issue Date
2018-01-25
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Doordat de kinderen in de koloniën van weldadigheid een totaal andere jeugd hadden dan
kinderen die in de gewone maatschappij opgroeiden lijkt het waarschijnlijk
dat dit hun levensloop ook sterk beïnvloed heeft. In de koloniën gold vanaf 1830 een
leerplicht waardoor de kolonistenkinderen meer onderwijs kregen dan de meeste andere kinderen in Nederland. De kinderen in de kolonie kregen veel meer onderwijs, hadden langere tijd bestaanszekerheid in de kolonie maar hadden meer moeite met het vinden van werk doordat zij geïsoleerd opgroeiden, in de kolonie. De jeugd in de kolonie beïnvloedde het latere leven van de kinderen dus weldegelijk. Ondanks hun goede opleiding konden zij geen werk van hoger niveau vinden en doordat zij zich niet in de kolonie konden vestigen, vestigden de kinderen zich meermaals verder van huis dan de kinderen die in Nijmegen opgroeiden.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Letteren