Hoe Disney mensen samenbrengt Een experimenteel onderzoek naar de invloed van de Disney • Pixar film Coco op verbondenheid bij families

Keywords
Thumbnail Image
Date
2018-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Het doel van dit experimentele onderzoek was het achterhalen van blootstelling aan een Disney film op het ervaren van transcendente emoties en gevoelens van verbondenheid bij families. Aan dit onderzoek deden 142 mensen mee waaronder 59 ouders en 83 kinderen. Het onderzoek is afgenomen in een bioscoop waar de hele Disney • Pixar film Coco en de animatiefilm Despicable Me 3 getoond werden. Uit de pre-test is gebleken dat Coco als betekenisvol en Despicable Me 3 als plezierig werd beschouwd. Het vergelijken van een betekenisvolle Disney film met een plezierige film is nog niet eerder gedaan. Bovendien is het vernieuwend dat de gevoelens van verbondenheid na het zien van de films gemeten worden door middel van de Twenty Statements Test. Uit een regressieanalyse blijkt dat blootstelling aan Coco resulteerde in meer verbondenheid in het algemeen bij ouders en meer verbondenheid met familie bij kinderen, vergleken met blootstelling aan Despicable Me 3. Dit werd niet gemedieerd door transcendente emoties. Wel is er voor het eerst aangetoond dat naast ouders, ook kinderen transcendente emoties kunnen ervaren tijdens blootstelling aan een betekenisvolle film. Deze bevindingen dragen bij aan het veld van de positieve media psychologie, dat focust op de positieve impact van de media. Steekwoorden: Steekwoorden: Positieve media psychologie, Disney, morele verhevenheid, transcendente emoties, verbondenheid
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen