Het effect van een 100% inhoudsclaim en verpakkingskleur op de evaluatie van een voedselproduct

Keywords
Loading...
Thumbnail Image
Authors
Issue Date
2016-06-27
Language
nl
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Veel jongvolwassen consumenten maken ongezonde voedingskeuzes, waardoor het belangrijk is te achterhalen hoe gezonde voedselkeuzes te stimuleren. In dit onderzoek wordt bekeken wat het effect is van een 100% inhoudsclaim (wel vs. niet) en verpakkingskleur (blauw vs. rood) op gezondheidswaarneming, smaakverwachting en aankoopintentie. Aan het experiment namen 185 participanten deel (M = 22.24, SD = 2.62). Participanten werden toebedeeld aan één van de vier condities, namelijk een potje appelmoes met of zonder 100% inhoudsclaim op een blauw of rood verpakkingslabel. Uit de resultaten bleek dat het al dan niet aanwezig zijn van een 100% inhoudsclaim geen invloed had op de gezondheidswaarneming, smaakverwachting en aankoopintentie. De verpakkingskleur had wel invloed op de gezondheidswaarneming, maar niet op de smaakverwachting en aankoopintentie. Jongvolwassen consumenten beoordeelden een blauwe voedselverpakking als gezonder dan een rode. Tot slot was sprake van een interactie-effect van 100% inhoudsclaim en verpakkingskleur op gezondheidswaarneming. Participanten namen de blauwe verpakking met 100% inhoudslabel als gezonder waar dan de rode verpakking met 100% inhoudslabel. Bij smaakverwachting en aankoopintentie was echter geen sprake van een interactie-effect van 100% inhoudsclaim en verpakkingskleur. Voor marketeers is het belangrijk om bij de ontwikkeling van een voedselproduct rekening te houden met het ontwerp van de verpakking.
Description
Citation
Supervisor
Faculty
Faculteit der Sociale Wetenschappen